Як підвищити працездатність дітей. Поради батькам.

Як підвищити працездатність дітей

без шкоди для їх здоров’я

 

Як підвищити активність і працездатність дітей під час навчання і зберегти їхнє здоров’я? Поговоримо сьогодні про перевантаження, а ще більш точніше – чому перевтома дуже шкідлива для дітей і як її не допустити.

Хороше фізичне самопочуття і бадьорий настрій необхідні дітям, щоб досягти успіхів у навчанні. Бадьорі, нестомлені діти (як і дорослі) більш життєрадісні, ініціативні, наполегливі, адже в них всі психічні процеси проходять на фоні оптимального функціонального стану кори головного мозку.

 

Втома і перевтома – це найбільші вороги нашого здоров’я і успіхів у житті.

Утома знижує кількісні і якісні показники роботи. Рухи стомленої людини стають уповільненими, млявими, помітно порушується їх координація. Інколи це призводить до того, що навіть під час ходіння людина починає спотикатись. При втомі спостерігається погіршення психічної діяльності, а також зниження темпу її перебігу. У змореної людини послаблюється ініціатива, активність: сильна втома породжує нерішучість і безвольність. Зовні стомленість виявляється у потягуванні, позіханні, сонливості, внутрішньо - в непереборному бажанні кинути роботу, в неможливості зосередити увагу, послабленні пам’яті і т.д.

Кожна людина втомлюється від роботи, тому що робота без втоми не буває. Але нормально стомлена людина вранці встає бадьорою і здоровою, а перевтомлена - розбитою, з головним болем, з неприємним тягарем у всьому тілі, ніби й не відпочивала, а тому вдень вона працює не на повну силу, багато часу витрачає непродуктивно.

 

Які ж основні умови підвищення працездатності дітей?

 

Основна - інтерес до праці. Якщо дитині цікаво працювати, то вона працює легко і довго не стомлюється. Фізіологічний механізм цих явищ знаходиться в підкірці, де зосереджені центри емоцій. Встановлено, що позитивні емоції активізують виділення адреналіну, який підвищує рухливість коркових клітин і посилює в них відновні процеси.

 

Важливим є також режим дня дитини, особливо на карантині (на чому неодноразово наголошували з екранів телевізорів і у соцмережах). В основі режиму дня лежать ритм і темп життя й діяльності: праця і відпочинок (точно регламентований час підготовки завдань), неспання і сон (достатній сон з установленим часом підйому і відходу до сну), регулярне і повноцінне харчування та ін. Режим дня має першочергове значення у підвищенні працездатності: будь-яка робота сягає успіху, якщо проходить у певному ритмі. А слідкувати за правильною організацією режиму дня дітей в умовах карантину повинні саме батьки.

Відпочинок також допомагає підвищити працездатність. Саме так. Якщо діти доведуть свої фізичні і розумові сили до перевтоми, їм завжди не вистачатиме часу для навчання і праці, вони не зможуть справлятися з навантаженнями. А час, витрачений на підтримання здоров’я і бадьорого самопочуття, окупиться хорошою фізичною і розумовою працездатністю. Систематичні заняття фізичною працею, спортом, підвищуючи фізичну працездатність, тим самим стимулюють і розумову витривалість. Зауважимо, що лежати біля телевізора – це не відпочинок для дітей (до речі, молодшим школярам не слід переглядати телепередачі більше, ніж 40 - 45 хв. в день, а непомірне захоплення телебаченням шкодить читанню і завдає серйозного удару становленню дитини). Але якщо в умовах карантину відпочинок не може бути на свіжому повітрі, то нагадуємо, що він може проходити в активних іграх (про це ми вже говорили у наших матеріалах «Як допомогти дітям пережити карантин»).

Кращим відпочинком для дітей ослаблених, які часто хворіють, зі слабкою нервовою системою, є півторагодинний денний сон в добре провітреному приміщенні. Це найкраще відновлює працездатність, сприяє розвантаженню опорно - рухового апарату і тому є хорошою профілактикою порушення осанки.

 

Душевна рівновага є психологічною умовою підвищення працездатності, а переживання позитивних емоцій - важливим фактором розвитку нервової системи. Зайве збудження, квапливість дітей, шум, часті зауваження батьків, їхня нервозність заважають нормальному перебігу розумової діяльності. Все це не дає дітям спокійно зосередитись і працювати тривалий час. А перебування дитини у постійному шумі, за даними фізіологічних досліджень, може призвести навіть до затримки росту і розвитку. Тому у дітей необхідно виробити звичку включати радіо і телевізор вдома тільки тоді, коли в цьому є необхідність чи потреба.

Деякі батьки більш схильні помічати і підкреслювати негативні моменти в навчанні дітей, ніж позитивні, часто використовують покарання, а не допомогу. Внаслідок цього у дітей настає спочатку пригнічений настрій, втрата віри у свої сили, а потім – апатія. Мудрість батьків полягає в тому, щоб зрозуміти, що саме важко дається дітям і приділити їм стільки уваги, скільки потрібно для того, щоб дитина досягла хоча б невеликого успіху.

 

Запам’ятайте, що з маленького успіху дитини

починаються її великі перемоги.

 
Как создать школьный сайт.